:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

PKS – rozwój czy degradacja? Zlikwidowano kolejne kursy

Administracja, rozwój degradacja Zlikwidowano kolejne kursy - zdjęcie, fotografia
Kurier Podlaski 05/06/2019 20:04
Jerzy Nowicki

Poczekalnia, toaleta oraz kasa biletowa – za kilka miesięcy na siemiatyckim dworcu PKS. Co z kursami autobusowymi PKS Nova?

    Nowe, lepsze standardy oczekiwania dla podróżujących mają być możliwe, za sprawą firmy JP Development. Przypomnijmy, że spółka mająca swoją siedzibę w Kolnie, nabyła plac z dworcem w czerwcu 2017r., a koszt zakupu wyniósł 1.750.000 zł netto.

    Głównymi najemcami lokali na terenie parku handlowego mają być sieci sklepów, takich jak: Rossmann, CCC, Pepco, KS Sport.  Projekt ma zostać ukończony w IV kwartale br. Jednak, jak mówi jeden z przedstawicieli firmy, Piotr Trzcinka, nie można jeszcze określić precyzyjnej daty. Pewne jest jednak, że na ten dzień, musimy jeszcze chwilę poczekać, ponieważ z informacji, jakie udało nam się uzyskać w Spółce Podlaskiej Komunikacji Samochodowej Nova, budynek dworca będzie zmodernizowany jako ostatni.

    Z nieoficjalnych źródeł natomiast dowiadujemy się, że budynek starego dworca będzie rozebrany, a pomieszczenie dla pasażerów znajdzie się w nowym budynku. Mimo prowadzonych robót, na terenie dworca znajdują się obecnie dwa stanowiska odjazdowe oraz pomieszczenie kasowe. Również po zakończeniu przebudowy, do dyspozycji podróżnych oddane będą dwa stanowiska, a nie jak dotąd cztery.

    Warto wspomnieć, że od momentu wcielenia PKS Siemiatycze do Spółki PKS Nova, zlikwidowano aż 19 kursów obsługiwanych przez miejscowy PKS, są to: relacja Siemiatycze-Boćki - 2 kursy, relacja Siemiatycze-Białystok - 5 kursów, relacja Siemiatycze-Ciechanowiec - 2 kursy, relacja Siemiatycze-Gdańsk - 2 kursy, relacja Brańsk-Bielsk Podlaski - 6 kursów, relacja Siemiatycze-Bielsk Podlaski - 2 kursy. Na oficjalnym rozkładzie jazdy dostępnym w internecie, nie widać też kursów przelotowych.

    Zapytaliśmy Zarząd PKS Nova czy planowane są dalsze redukcje połączeń. Oto odpowiedź, jaką otrzymaliśmy, nie podpisana z nazwiska:

    „Spółka na bieżąco prowadzi analizy rentowności wykonywanych połączeń, jak również potoków pasażerskich na realizowanych kursach, zmierzające zarówno do likwidacji istniejących, jak i otwarcia nowych połączeń autobusowych. Na dzień dzisiejszy, Spółka nie ma w planach redukcji regionalnych połączeń autobusowych”.

    W świat z przystanku pod chmurką

    Gdybyśmy chcieli dostać się do większych miast, korzystając wyłącznie z linii PKS Nova, mielibyśmy problem. Do Warszawy z dworca PKS odjeżdża tylko jeden autobus o 8.15.

    Lukę tę wypełniają obecnie inni przewoźnicy, (prywatni ale też PKS Sokołów Podlaski), którzy parkują na przystanku miejskim, przy ul. Grodzieńskiej. Problem w tym, że jeśli wcześniej nie zarezerwuje się miejsca, trzeba liczyć się z tym, że nie pojedziemy do Warszawy czy Lublina. Zwłaszcza w okresach przedświątecznych czy zaraz po świętach. Busy są też mniej wygodne niż autokar i, co istotne dla wielu podróżnych, mają mniejsze bagażniki. Pozostaje też kwestia samego miejsca postoju, o której wielokrotnie wspominaliśmy – słupek z wieloma przybitymi tabliczkami godzin odjazdów busów (część aktualnych, część nie, część czytelnych, część przemoczonych) oraz dwie ławki pod chmurką.

    Tymczasem jeszcze pod koniec 2017 roku, białostocki dworzec PKS Nova został zmodernizowany i oddany do użytku. Tam również pojawił się park handlowy – o wiele bardziej rozbudowany niż ten, który ma powstać w Siemiatyczach.

Nowy dworzec PKS Nova w Białymstoku

    Mieszkańcy Siemiatycz i okolicznych wsi są natomiast zdani na łaskę i niełaskę wyliczeń oraz oceny „potoków pasażerskich”.

     Samochód z konieczności

    Z badań, jakie opublikował w kwietniu br. Busradar.pl jasno wynika, że to mieszkańcy wsi posiadają najwięcej aut. Aż 38,6% ankietowanych zamieszkujących tereny wiejskie zadeklarowało posiadanie 2 aut w jednym gospodarstwie domowym, 12,5% aż 3 aut. W miastach od 100 -200 tys. wynosiło to odpowiednio 24,4% - 2 auta i 6,75%.  Skąd taka rozbieżność? Czyżby ludziom na wsi powodziło się lepiej niż żyjącym w dużych aglomeracjach miejskich? Nie. Auto w dużym mieście, to duży problem i opłaty parkingowe. Samochód na wsi to po prostu konieczność.

    Wg danych Głównego Urzędu Statystycznego, jeszcze dwa lata temu w całym woj. podlaskim zarejestrowanych było 596 413 tys. samochodów osobowych, poniżej prezentujemy statystyki dla wybranych powiatów: siemiatycki – 26 055; bielski - 33 244; wysokomazowiecki -34 367; hajnowski – 23 893; łosicki -21 679.

    Ankietowani badani przez Busradar.pl jako motywację do korzystania z transportu zbiorowego wskazywali najczęściej dogodne godziny istniejących połączeń, brak zmartwień o miejsce do parkowania i niższe koszty w porównaniu do podróżowania autem

    Niemniej interesujące okazały się odpowiedzi na pytanie o to, jak zachęcić ludzi do częstszego korzystania z transportu publicznego. Wskazywano głównie na tańsze bilety, większą liczbę połączeń oraz połączenia na trasach dopasowanych do zainteresowań podróżujących.

    Większe miasta, mają dobrze działającą komunikację miejską, dodajmy – dotowaną z budżetu (!) Np. budżetowe wydatki w Białymstoku wyniosły w 2018r. 1.248.147.559 zł, w tym wydatki na bieżący transport zbiorowy to 115.961.500 zł, co stanowiło 9% wydatków w budżecie. Koszt, jaki przypadał na jednego mieszkańca, w związku z tymi wydatkami to 390,93 zł.

    We wtorek 28 maja okazało się, że PKS Nova Siemiatycze od 1 czerwca likwiduje kurs Siemiatycze - Warszawa o 15.30 oraz Warszawa - Siemiatycze o godz. 20.30. Tydzień wcześniej, kiedy pytaliśmy zarząd spółki o to, czy planuje się likwidację  kolejnych kursów, odpowiedziano "nie przewidujemy".

    Eleni Kryńska, fot EK

    PS. Można sądzić, że odpowiedź odnośnie dalszej redukcji kursów w siemiatyckim PKS-ie jest pocieszająca, gdyby nie dwa słowa: „analizy rentowności”. Wniosek z tego taki: spółka samorządowa, funkcjonująca głównie z podatków obywateli, wydawałoby się, aby zapewnić transport publiczny, prowadzi „analizy rentowności”. Zupełnie jakby była prywatnym przedsiębiorstwem. Zatem, jeśli okaże się, że pewne kursy z punktu widzenia spółki są „nierentowne”, mogą zostać w każdej chwili zlikwidowane. Co nie przełoży się jednak np. na zapewnienie pasażerom lepszych warunków jazdy lub niższe ceny biletów. Transport publiczny, jak sama nazwa wskazuje, powinien być powszechny, dostępny dla każdego, niezależnie od nakładu kosztów. Niezależnie czy w danym dniu skorzysta z niego 5 osób, czy 50, ponieważ składamy się na niego wszyscy… Podobnie jak na pensje urzędników odpowiadających za zarządzanie tego typu spółkami i urzędami państwowymi.

EK

źródła: transport-publiczny.pl; bdl.stat.gov.pl; moto.pl; busradar.pl.pl

Reklama

PKS – rozwój czy degradacja? Zlikwidowano kolejne kursy komentarze opinie

  • gość 2019-06-05 22:00:03

    najważniejsze aby z Białegostoku do Gródka, Łap i innych okolicznych pipidówek odjeżdżało po 5 lub więcej nowiuśkich autokarów dziennie

  • gość 2019-06-06 12:09:26

    Niech Siny kupi autobusy i będzie woził na basen.... przecież to ma być obiekt europejski.........
    A kasy nie ma na basen........ i nikt nie chce dac........
    Ale Rada Miasta cicho siedzi..........

  • Major - niezalogowany 2019-06-06 14:08:20

    A CZY WIESZ 1 Z 2 GDZIE PREZESI PKS NOVA MA NAS PASAŻERÓW GŁĘBOKO W DUPIE JEMU ZWISA I POWIEWA I MA WYJEBANE CO I JAK PASAŻER DOJEDZIE I GDZIE DOJEDZIE TYLE PASAŻEROWIE MAJA DO GADANIA JAK ZYD ZA OKUPACJI ZA HITLERA ! PASAŻEROWIE

  • gość 2019-06-06 17:57:02

    PO i PSL niszczą wszystko co Polskie !!!! Naiwni mieszkańcy jeszcze na nich głosują !!!!

  • Gość 1994 - niezalogowany 2019-06-07 16:24:20

    Gościu przespałeś zmianę władzy samorządowej tak jak Kaczyński stan wojenny. Pozdrawiam

  • gość 2019-06-08 22:32:33

    dziwić się że nie ma kursów bo kto ma jezdzić? chyba tylko osoby uczące się nie posiadające prawa jazdy. Dziś doszło do tego że auto można kupić za jedną pensję . Fakt faktem w różnym stanie technicznym (ale to temat na inną rozmowę) ale można.
    Wygodniej jest większości obywateli podjechać autem "spod drzwi do drzwi" niż wysiadać na dworcach, szukać transportu do domu oddalonego o np 2 kilometry i odwrotnie wychodząc z domu szukać dworca oddalonego o 2-3 km.

  • gość 2019-06-09 12:25:37

    bandycka zmiana niszczy region i tyle

  • gość 2019-06-11 07:58:05

    Autorka tego artykułu nie ma zielonego pojęcia o zasadach funkcjonowania spółki PKS Nova S.A./jest to spółka prawa handlowego i i wypisuje brednie wprowadzając w błąd opinię publiczną. Stwierdzenie "spółka samorządowa, funkcjonująca głównie z podatków obywateli " świadczy o żenującym poziomie pisarki.
    Kloss1954

  • Po XXX 2019-06-11 20:30:45

    Forma prawna, to jedno. Rzecz w tym, że jest to jednoosobowa spółka samorządu wojewódzkiego, do którego należy 100% jej akcji. I jako taka powinna służyć mieszkańcom, których samorząd województwa reprezentuje.

  • gość 2019-06-15 15:31:16

    Ta osoba która pisze:''dziwić się że nie ma kursów bo kto ma jezdzić? chyba tylko osoby uczące się nie posiadające prawa jazdy. Dziś doszło do tego że auto można kupić za jedną pensję .''
    To może i ma rację ale czasami nie każdego stać na auto,a to że zostały zlikwidowane kursy to tylko wina leży po stronie zarządu PKS Nova. Bo z tego co pamiętam PKS Siemiatycze tuż przed wejściem w spółkę Nova na rynku przewoźniczym bardzo dobrze sobie radził, ale Wojewoda Podlaski gdy tylko się dowiedział jaki kryzys ma PKS B-stok, PKS Łomża, PKS Augustów nakazał zlikwidować wszystkie PKS-y nawet te rentowne i utworzyć nowy organ jakim jest spółka PKS Nova i teraz mamy likwidację poszczególnych kursów. Aż połączenia z tzw. PKS z Siemiatycz znikną w ogóle.

  • Gość - niezalogowany 2019-06-16 12:52:23

    To wlasnie ta obietnica zaklamanego pisoujka ze beda przywrocane autobusy a one sa jeszcze bardziej likwidowane! Taka patola tylko za wyborow pis dalej qybierajcie ich dla kasy bezrobotny motlochu

  • gość 2019-06-18 12:37:14

    A pamiętam jak przed przejęciem PKSu i utworzeniem jednej spółki Nova mówili redaktorom że żadnych zwolnień nie będzie, kursy pozostaną i nie będą nigdzie likwidować połączeń. A co się okazało po roku czy dwóch? że już nie ma pieniędzy i trzeba ciąć koszta. To jaki to był interes z przejmowaniem mniejszych oddziałów?
    Dobrze ktoś mówił że to łatanie dziury dobrze prosperującymi oddziałami i reanimacja trupa pod nazwą PKS bialystok.

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Glazurnik usługi

Oferuję usługi glazurnicze, dbam o szczegóły, pomogę dobrać odpowiednie materiały, doradzę. Profesjonalnie i kompleksowo: -glazura, terakota,..


Muzyka na imprezy

Przeboje współczesne; piosenki biesiadna; przeboje lat 60. i 70 Poprawiny, chrzciny, imieniny, choinki, bale i inne. Roman Kondraciuk - tel 693..


Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez kurierpodlaski.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Głos s.c. Jerzy Nowicki i Jacek S Wasilewski z siedzibą w Siemiatycze 17-300, Jana Pawła II

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"